Ondertussen: Eavesdropping
29 juli t/m 21 september 2012
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: maandag t/m vrijdag: 11-17 uur; zaterdag en zondag: 12-17 uur
In oktober 2011 organiseerde Matteo Marangoni de manifestatie Eavesdropping in Villa K, de voormalige ambassade van de Democratische Republiek Congo in Den Haag. Voor de gelegenheid nodigde hij een groep kunstenaars en componisten uit om ter plekke interventies te maken en te tonen. Uitgangspunt daarbij waren vragen rondom privacy en eigendom.
De optische wereld staat, in tegenstelling tot de akoestische wereld, al sinds de renaissance in het centrum van de belangstelling van kunstenaars, architecten en stedenbouwkundigen. Dit heeft tot resultaat dat onze gebouwen niet in staat zijn om aan het oor dezelfde mate van privacy te bieden als aan het oog. Geluid heeft de neiging om langs afbakeningen en begrenzingen te lekken. Het ontsnapt aan onze controle en verspreidt onbedoeld informatie naar plaatsen die niet bereikt hadden moeten worden. Lang voordat videobewakingssystemen en online sociale netwerken hun intrede deden waren akoestische middelen een gangbare manier om zich met andermans zaken bezig te houden. Eavesdropper is een middeleeuws Engels woord dat verwijst naar een persoon die heimelijk luistert naar iets dat niet bestemd is voor derden. Dit "spioneren met de oren" is al eeuwen lang moreel en wettelijk gereguleerd. Maar of het nou mag of niet, het luisteren naar anderen is iets dat we niet kunnen of willen vermijden. 
Deze overdenkingen dienden als startpunt voor de verschillende interventies in het kader van Eavesdropping. Iedere kunstenaar kreeg een ruimte toebedeeld. Het publiek kon vrij door het gebouw lopen en kennis nemen van de verschillende (geluids)interventies. Aan de manifestatie deden de volgende kunstenaars en componisten mee: Acid Police, BMB con., Wen Chin Fu, Lars Kynde, Michele Spanghero, Jeroen Uyttendaele en Anne Wellmer.
Eavesdropping werd vastgelegd door Kate Cunningham en Michele Spanghero (fotografie) en Pablo Sanz (geluidsopnames). In de presentatieruimte van Ondertussen is een selectie van dat fotografisch en geluidsmateriaal te zien. Het materiaal wordt gepresenteerd als bewijs van de feiten die toen plaatsvonden.
www.stichtingcentrum.org/eavesdropping
Matteo Marangoni ontving in 2011 een subsidie PRO Kunstprojecten voor Eavesdropping.
Website Matteo Marangoni
www.humbug.me
Ondertussen
Ondertussen
 vormt zowel fysiek als programmatisch een schakel tussen het 
kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het 
programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Ondertussen toont 
op reguliere basis presentaties naar aanleiding van subsidieverzoeken 
die zijn ingediend in het kader van de PRO- en SPOT-subsidieregeling van
 Stroom. De presentaties zijn bedoeld om de ideeƫnrijkdom in de 
aanvragen en de diversiteit van het subsidiestelsel te tonen. Het kan 
gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een 
studiereis of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in 
handen van de aanvrager.
Archief 
Ondertussen presentaties
- 29 Jul '12 - 21 Sep '12
 
- Hogewal 1-9, Den Haag
 
		
					foto: Matteo Marangoni
		
					foto: Matteo Marangoni
		
					foto: Matteo Marangoni
		
					foto: Matteo Marangoni
		
					foto: Matteo Marangoni
		
					foto: Matteo Marangoni
		
					foto: courtesy the artist
		
					foto: courtesy the artist

















